سازهای بادی چوبی + ساختار ، رنگ صدایی و انواع ساز بادی چوبی

با سلام خدمت شما دوستان عزیز ، علاقه مندان به موسیقی و کاربران عزیز و همیشگی سایت نت صدا امروز با مقاله ای دیگر در باره ی سازهای بادی چوبی + ساختار ، رنگ صدایی و انواع ساز بادی چوبی در خدمتتون هستم امیدوارم این پست مورد رضایت شما عزیزان قرار گیرد و مفید باشد.

 

سازهای بادی چوبی

نام ساز های بادی چوبی برای این سازها از آنجا می آید که صدا در آنها از نوسان هوا در لوله هایی که در قدیم از چوب می ساختند ایجاد می شود ، در قرن بیستم اما فلوت و پیکولو را از فلز ساختند.

ساز های بادی چوبی همگی در طول بدنه ی خود سوراخ های کوچکی دارند که با انگشت یا بالشتک هایی که با کلید های ساز به حرکت درمی آیند، باز و بسته می شوند.

نوازنده با گشودن یا بستن این سوراخ ها طول ستون هوای نوسان کننده را تغییر می دهد و صداهایی با زیرایی های گوناگون ایجاد می کند.

ساز های بادی چوبی اصلی ارکستر سنفونی در چهار خانواده از زیرترین (پیکولو) تا بم ترین (کنترباسون) در پایین فهرست شده اند.

(از هر خانواده فقط دو ساز پرکاربردتر را آورده ام.)

 

خانواده ی فلوت

پیکولو

فلوت

پیکولو
پیکولو
فلوت
فلوت

 

خانواده ی کلارینت

کلارینت

کلارینت باس

کلارینت
کلارینت
کلارینت باس
کلارینت باس

 

خانواده ی ابوا

ابوا

کرانگله

ابوا
ابوا
کرانگله
کرانگله

 

خانواده ی باسون

باسون (فاگوت)

کنترباسون

باسون (فاگوت)
باسون (فاگوت)
کنترباسون
کنترباسون

 

 

رنگ صدای ساز های بادی چوبی

هر کدام از سازهای خانواده ی ساز های بادی چوبی شخصیتی بسیار ویژه دارند و شباهت رنگ صدای آن ها بسیار کمتر از شباهت رنگ صدای ساز های زهی به یکدیگر است.

تفاوت صدای نقره اي فلوت، و صدای گرفته و تودماغي أبوا بیش از تفاوت صدای ویولن و ویولاست. رنگ صدای ویژه ی هر ساز بادی چوبی بیش از هر چیز از روش به نوسان درآوردن هوا در آن نشئت می گیرد.

نوازندگان فلوت و پیکولو بر لبه ی دهانی ساز می دمند؛ مانند کسی که برای ایجاد صدا بر دهانه ی بطری بدمد.

(نوازنده ی رکوردر، سازی از خانوادهی فلوت ، در دهاني (سوت) شکل این ساز میدمد). بقیه ی ساز های بادی چوبی برای ایجاد صدا از یک زبانه ی نوسان ساز کمک می گیرند.

 

زبانه در ساز های بادی چوبی

زبانه باریکه ای بسیار نازک از نی به طول تقریبا ۶ سانتی متر است که از جریان هوا به نوسان در می آید. برخی ساز های بادی چوبی تک زبانه ، و برخی دیگر دو زبانه اند.

در ساز های بادی چوبی تک زبانه ها، زبانه روی حفره ی دهاني ساز نصب شده است و با دمیدن به نوسان درمی آید.

کلارینت و کلارینت باس تک زبانه اند. ساکسوفن، که بیشتر در دسته های همنواز سیار و موسیقی مردم پسند به کار می رود، نیز تک زبانه است.

 

در ساز های بادی چوبی دوزبانه، دو باریکه ی بسیار نازک نی بین لب های نوازنده قرار می گیرد. أبوا، کرانگله ، باسون (فاگوت)، و کنترباسون ساز های بادی چوبی دوزبانه اند.

زبانه به تنهایی صدایی جیغ وار ایجاد می کند، رنگ صدای ساز های بادی چوبی زبانه دار در اساس بستگی به شکل داخلي لوله ی ساز و، تا اندازه ای، شکل زبانه دارد.

نوازندگان حرفه ای ساز های بادی چوبی برای اطمینان از این که سازشان بهترین صدای ممکن را داشته باشد وقت فراوان صرف خیساندن و شکل دادن زبانه ی سازشان می کنند.

 

ویژگی های ساز های بادی برنجی

جنس و رنگ صدای ساز های بادی چوبی در محدوده های مختلف صدایشان بسیار تغییر می کند. صدای آنها، به طور عام، اغلب در محدوده ی بم نفس وار و حجیم، و در محدوده ی زیر نافذتر است.

ساز های بادی چوبی ، برخلاف ساز های زهی که می توانند دو نت گیری کنند، در هر لحظه فقط قادر به ایجاد یک نت اند. در بسیاری از آثار سنفونیک بخش هایی با تک نوازی این سازها وجود دارد.

ساز های بادی چوبی به خوبی از عهده اجرای موسیقی در فضای باز نیز بر می آیند (چوپان ها هزاران سال ساز های بادی چوبی ساده می نواخته اند).

همین ویژگی به این سازها نقشی برجسته در القای موسیقایی فضا و حالت روستایی داده است.

کامنت های شما

سعی میکنیم در سریع ترین زمان ممکن پاسخ بدیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه با ما در شبکه های اجتماعی
راه های ارتباطی

ایمیل 1 : [email protected]

ایمیل 2 : [email protected]

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت مربوط به نتصدا @notseda میباشد

پیمایش به بالا
pdf آموزش پیانو مبتدی تا پیشرفته

پیانو رو تو خونه یاد بگیر

با یه راه جدید و شگفت انگیز !