پیانو دیجیتال یا آکوستیک ؟ مزایا و معایب خرید هر یک از آنها

1/5 - (1 امتیاز)

گزینه‌های زیادی برای انتخاب بین پیانوهای آکوستیک یا دیجیتال وجود داره ، امّا خودم به شخصه از نوازندگی پیانو آکوستیک لذت می‌برم و هم دیجیتال ، اینطور نیست که پیانوهای آکوستیک صرفاً بخاطر گرون‌تر بودنشون حتماً لذت نوازندگی بهتری داشته باشن . من به دلایل مختلفی به سمت پیانوهای مختلف گرایش پیدا می‌کنم و مزایای منحصر به فردی که هرکدومشون دارن واقعاً قابل تحسینه .

امّا بیاید باهم تفاوت‌های پیانو دیجیتال و آکوستیک رو بررسی کنیم تا بتونید بهترین تصمیم رو برای انتخاب خودتون بگیرید.

دیجیتال یا آکوستیک

پیانوهای آکوستیک

درمورد صدای خاص و حس لمس کلاویه‌ یا همون تاچ فیلینگ پیانوهای آکوستیک جایگزین دیجیتالی وجود نداره. در پیانوهای آکوستیک وقتی شما نتی رو به صدا در میارید انگشت شما با رزونانس صدا ارتباط مستقیمی پیدا میکنه و این بخاطر ارتعاشات فیزیکی مربوط به مبحث فیزیک صوت هست که نمی‌خوایم فعلاً واردش بشیم . ارتعاش سیم‌های درون پیانو باعث ایجاد اورتون‌های هارمونیک زیبایی میشه .

مزایای پیانو آکوستیک

پیانوهای آکوستیک صدایی غنی و حس لمس اصیلی دارن – نوازندگی با یک پیانو آکوستیک با کیفیت و کوک شده تجربه‌ی واقعاً لذت بخشیه و واقعیت اینه که به هیچ‌ وجه با پیانوهای ارزان و دیجیتالی نمیشه تجربش کرد !

پیانوهای آکوستیک به نحوه نواختن شما پاسخ میدن – این نوع پیانوچون از هزاران قسمت مختلف تشکیل شده ، صدایی که در نهایت دریافت می‌کنید واکنشیه که به نحوه حرکت انگشت‌های شما داده میشه و این خیلی تو حس کار تاثیر گذاره و تاثیر مستقیمی روی شکل و بافت صدا می‌زاره .

زیبایی خاصیه که داره – خیلی جاها از جنبه تزئیناتی خیره کنندش هم استفاده می‌کنن که جذابیت زیادی به فضای خونه میده .

صدای پیانوهای آکوستیک بسیار بالانس و طبیعی هست – تو فضاهای مختلف عملکرد خوبی داره و با صدای خواننده تلفیق بهتری رو ارائه میده .

معایب پیانوهای آکوستیک

پیانوهای آکوستیک نیاز به مراقبت و نگهداری مداوم دارند – باید حداقل دوبار در سال بصورت حرفه‌ای تنظیم و ریگلاژ بشن و جدای از این موارد تعمیر و نگهداری دیگه‌ای هم هستند که به یک تکنسین پیانو نیاز داره . پس وقتی قصد خرید پیانوهای آکوستیک رو دارید همون ابتدا هزینه‌های نگهداری اون رو هم در نظر بگیرید .

پیانو‌های آکوستیک عمر محدودی دارن – عمر این پیانوها معمولاً 60 سال هست و پیانوهای قدیمی کم کم اون صدای غنی که اوّل داشتن رو از دست میدن و ممکنه قسمت‌هایی از پیانو شروع به شکسته شدن و کنه که قابل تعمیر هم نباشه ، ممکنه پیانوهای آکوستیک قدیمی و عتیقه از دور زیبا و نوستالوژی به نظر برسن امّا حقیقت اینه که معمولاً پیانوهای قابل اعتمادی برای یک نوازندگی و صدای حرفه‌ای نیستن 

پیانوهای آکوستیک تحت تاثیر تغییرات محیطی قرار می‌گیرند – شما باید پیانوهای آکوستیک رو در شرایط محیطی پایدار نگهدارید ، هرگونه تغییر ناگهانی دما ، تغییر رطوبت و رطوبت بیش از حد می‌تونه روی پیانوی شما تاثیر منفی بزاره ، پس حواستون به شرایط محیطی باشه

پیانوهای دیجیتال

پیانو آکوستیک

در سال‌های اخیر فناوری پیانوهای دیجیتالی به طرز چشم‌گیری بهبود پیدا کرده ، از بسیاری از جهات میشه از اونها بعنوان جایگزین پیانوهای آکوستیک استفاده کرد ، پیانوهای دیجیتال طیف وسیعی از نیازهای شما رو به خوبی براورده میکنن و نگرانی شما از بابت تعمیر و نگهداری هم از بین میره .

مزایای پیانو دیجیتال

پیانو دیجیتال

پیانوهای دیجیتال نیازی به کوک ندارن – برخلاف پیانوهای آکوستیک ، پیانوهای دیجیتالی همیشه کوک هستند و به محض روشن کردن قابل استفادن

مقرون به صرفه تر هستند – پیانوهای دیجیتال بصورت قابل توجهی ارزون‌تر هستند و امکانات و تکنولوژی زیادی در اختیارتون قرار میدن حتی بعضیاشون قابلیت وصل شدن به کامپیوتر برای استفاده در نرم‌افزارهای آهنگسازی رو هم دارن

برای تمرین می‌تونید صدا رو تنظیم کنید و یا از هدفون استفاده کنید – یک مزیت بزرگ پیانو دیجیتال کنترل ولوم صدا و توانایی اتصال هدفون و اسپیکرهای مختلفه که اگه می‌خواید بدون مزاحمت برای بقیه و بی سر و صدا تمرین کنید بهترین انتخاب همینه

انواع ویژگی‌های مفید و سرگرم کننده – پیانوهای دیجیتال اغلب با ویژگی های متنوعی برای کمک به تجربه کاربر ارائه می شن ، دکمه های ضبط و انواع صداهای مختلف پیانو و حتی سازهای دیگه !

فضای کمتری رو اشغال میکنن – کلیدها و صفحه کلید یک پیانوی دیجیتال دارای اندازه استاندارد است امّا ساختار داخلی یک پیانو آکوستیک رو نداره و اندازه کوچیکی داره و برای اتاق های کوچیک کاملاً مناسبه ، همچنین برای حمل و نقل و جابجایی مشکلی نخواهید داشت

معایب پیانوهای دیجیتال

تعمیر و عیب یابی پیانوهای دیجیتال ممکنه دشوار باشه – درحالی که پیانوهای دیجیتال به تعمیر و نگهداری منظم نیاز ندارند ، مانند تمام وسایل الکترونیکی امکان خرابی دارن و در صورت خرابی ( که خیلی کم پیش میاد ) یافتن تکنسین و تعمیرکار مناسب یکم سخته .

صدای پیانوهای دیجیتال مصنوعی بنظر میرسه – پیانوهای دیجیتال امروزی می‌تونن تا حد زیادی صدایی نزدیک به پیانوهای آکوستیک تولید کنن امّا با این حال ، مدل‌های قدیمی از کیفیت صدای پایین تری برخوردارن ، پس سعی کنید از مدل‌های جدید و یا میدی کنترلرهایی که به کامپیوتر وصل میشن استفاده کنید .

فناوری همیشه درحال تغییره – دقیقاً مثل روند پیشرفت رایانه ، فناوری‌های موجود در پیانوهای دیجیتال هم به راحتی منسوخ میشه مثلاً پیانوهای 15 سال پیش فلاپی خور بودن و الآن دیگه به درد رکورد نمیخورن !

پیانوهای دیجیتال انگشت رو خوب تقویت نمی‌کنن – بیشتر پیانوهای جدید دارای قابلیت وزنی کلید هستند که تا حدودی به پیانوهای آکوستیک نزدیک باشن که این خیلی خوبه امّا مدل‌هایی که چنین کلیدهایی ندارن منجر به نوازندگی ناشیانه و نامرتب و تکنیک‌های بد میشن و عادت های بد در نوازنده ایجاد می‌کنن که اصلاحش خیلی زمان بره . . .

چه پیانویی بخرم ؟

تصمیم‌گیری بین انتخاب پیانوی دیجیتال و یا آکوستیک به شرایط و ترجیهات شخصی شما برمیگرده . همه شرایط رو بسنجید ، اینکه چقدر بودجه دارید ، چه فضایی برای پیانو در نظر گرفتید ، چه افرادی دو رو برتون هستند ، آیا اهل آهنگسازی و تنظیم هم هستید یا نه ، چه هدفی دارید و . . .

حتماً قبل از خرید سعی کنید کلیدهای پیانو رو از نزدیک امتحان کنید ، پیانوهای دیجیتال بخاطر ارزان بودن و راحتی استفاده و امکانات زیاد جذاب هستند ، امّا پیانوهای آکوستیک عمق صدای شگفت‌انگیز دارن و تاچ فیلینگ عالی که لذت نوازندگی رو به همراه داره .

پیانو آکوستیک رو انتخاب کنید اگه :

  • هدف اصلیتون موسیقی کلاسیکه و از موسیقی کلاسیک لذت می‌برید
  • تکنیک نوازندگی خیلی براتون مهمه و صدایی می‌خواید که به ظریف‌ترین حرکات انگشت‌هاتون پاسخ مناسب بده
  • عاشق صدای غنی و طبیعی پیانو آکوستیک هستید
  • به زیبایی بصری و جنبه تزئیناتی پیانو آکوستیک اهمین می‌دید

پیانو دیجیتال رو انتخاب کنید اگه :

  • علاقمند به ضبط موسیقی در منزل هستید
  • می‌خواید مهارت نوازندگیتون رو با تکنولوژی جدید ترکیب کنید
  • نمی‌خواید نگرانی بابت هزینه نگهداری داشته باشید
  • دوست دارید کنترل همه جانبه روی صدا داشته باشید و حتی صداهای مختلف رو تجربه کنید

یادتون باشه قبل از خرید پیانو دیجیتال یا آکوستیک سعی کنید اون رو از نزدیک تست کنید و یا اینکه در صورت خرید آنلاین ، قبل از خرید با یک مشاور مشورت کنید تا پیانو باب میل خودتون رو تهیه کنید و موقع نوازندگی حس خوبی داشته باشید تا سالها از استفاده از پیانو لذت ببرید .

کامنت های شما

سعی میکنیم در سریع ترین زمان ممکن پاسخ بدیم

3 دیدگاه دربارهٔ «پیانو دیجیتال یا آکوستیک ؟ مزایا و معایب خرید هر یک از آنها»

  1. سلام
    خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون
    من میخام بعد از یادگیری پیانو اهنگ سازی رو شروع کنم.
    بای چ پیانویی بخرم؟
    اکوستیک یا دیجیتال؟

  2. بازتاب: تبدیل کیبورد کامپیوتر به پیانو با نرم افزار پیانو مجازی everyone piano – نت صدا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همراه با ما در شبکه های اجتماعی
راه های ارتباطی

ایمیل 1 : [email protected]

ایمیل 2 : [email protected]

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت مربوط به نتصدا @notseda میباشد

پیمایش به بالا
pdf آموزش پیانو مبتدی تا پیشرفته

پیانو رو تو خونه یاد بگیر

با یه راه جدید و شگفت انگیز !