میخواهید با پیانوی خود آهنگسازی کنید اما نمیدانید باید از کجا شروع کرد؟ در ادامه این مقاله پنج نکته آهنگسازی با پیانو را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک میکنند در این زمینه خلاقانهتر تصمیم بگیرید.
اگر تصمیم گرفتهاید برای نوشتن قطعه پیانو، خودتان را به چالش بکشید ممکن است برای سرگرمی باشد یا شاید خود را برای مسابقه آهنگسازی با پیانو آماده میکنید یا دوست دارید فعالیت هنری خود را در زمینه آهنگسازی شروع کنید . هر دلیلی که داشته باشید میخواهیم به شما برای رسیدن به آن کمک کنیم. در ادامه این مقاله نکاتی را ذکر کردهایم که میتواند سفر آهنگسازی شما را تسهیل کند. با نت صدا همراه باشید.
1. انتخاب کردن نوع آهنگسازی قطعه
در مرحله اول درجه سختی قطعه احتمالی را در نظر بگیرید. آیا با انتخاب یک قطعه سادهتر احساس راحتی بیشتری دارید؟ یا میخواهید خود را با یک قطعه پیشرفتهتر به چالش بکشید؟ ما گزینه نخست را به شما پیشنهاد میکنیم یا حداقل قطعههایی را که یک پیانیست متوسط میتواند بنوازد را انتخاب کنید.
در مرحله بعدی به سبک آن بیندیشید: شاید بخواهید دنبال یک موسیقی با حال و هوای جاز ، مانند رگتایم (ragtime)، جاز(jazz) یا تانگو(tango) باشید. اگر روحیه کلاسیک تری دارید، waltz، prelude یا sarabande را امتحان کنید.
اگر یک روش توصیفی یا جوی را ترجیح میدهید، میتوانید از یک صحنه یا تصویر، یک داستان یا یک رویداد یا از یک آهنگساز مورد علاقه که دوست دارید موسیقی او را اجرا کنید، الهام بگیرید. حتماً باید آهنگهای خوب سبک مورد نظرتون رو گوش داده باشید.
قبل از اینکه دست به آهنگسازی با پیانو بزنید ابتدا انواع سبکها را امتحان کنید. میتوانید یک آهنگ محلی فُلک (شاید مودال) ، موسیقی بالاد یا سبک عاشقانه ، حتی چیزی معاصر تر که موزیکهای ریتم محوری هستند را امتحان کنید. غالباً هنگام انجام یک فعالیت کاملاً متفاوت، خلاقتر میشوید! در مورد صدا و قابلیتهای رنگی فکر کنید – پیانو به ما امکانات زیادی برای اینکه به یک نقاش صدا تبدیل شویم میدهد ! هنر موسیقی و نقاشی رابطه تنگاتنگی باهم دارن .
داوران معمولا به دنبال قطعاتی خواهند بود که حس قوی شخصیت و هویت موسیقی داشته باشند. “صدای” آهنگساز باید واضح باشد و ایدههای موسیقی باید بتوانند به وضوح منتقل شوند. بنابراین بالاتر از همه، آن را شخصی، معنی دار و معتبر کنید. نه فقط چند نت که تنها باهم هماهنگ هستند و پشت هم قرار میگیرند
احساس خودتان را بیان کنید و به یاد داشته باشید، این بیان را خیلی سخت نکنید!
2. تصمیم در مورد ساختار یا فرم
قطعه شما باید فرم داشته باشد، یک فرم یا شکل مشخص. اگر یک قطعه فرم مشخصی داشته باشد، مهم نیست که به چه سبکی نوشته شده باشد، به هرحال کارساز خواهد بود. عبارات چهار میزانی (Four-bar) به خوبی کار میکنند و الگوی A-B-A همیشه برای یک قطعه کوتاه مثبت کار میکند. میتوانید با بخش A (ملودی اصلی خود) شروع کنید، آن را با بخش B دنبال کنید (یک عبارت پاسخ دهنده در کلید مرتبط) و سپس دوباره به بخش A برگردید. از تکرار یک عبارت نترسید، و از استفاده بیش از حد از الگوهای ریتمیک اجتناب کنید. مدتی را صرف تحلیل آهنگهایی کنید که ‘جذاب و گیرا’ هستند و ببینید که چگونه یک قطعه گسترش پیدا میکنه و از یه بخش به بخش دیگه سوئیچ میشه. همچنین این کمک میکند تا “پرسش و پاسخ” را برای ایجاد اولین عبارت بیان کنید.
تونالیتههای کاملاً انتزاعی، آتونال یا مودال و ترکیبات مینیمالیستی میتوانند آهنگساز را به چالش بکشند. با این حال، اگر سمت و سوی خاص دیگری برای آهنگسازی مد نظر دارید که بخواهید آن را دنبال کنید مانع نمیشویم! هرچه قطعه مدرن تر باشد، ثابت قدم بودن ریتمها از اهمیت حیاتی تری برخوردار است.
از خود سوالات زیادی بپرسید، از جمله “چه چیزی میتواند به عنوان یک تضاد در قطعه مفید عمل کند؟”، “چگونه میتوان این ایده را گسترش داد؟” یا “آیا باید نوعی معرفی یا بخش پایانی مستقلی وجود داشته باشد؟ (coda)” سرعت، کلیدها و نوع کسر میزان نیز مهم هستند.
پیشنهاد میکنیم مقاله «هارمونی موسیقی چیست ؟ استفاده از هارمونی در آهنگسازی» را از دست ندهید
3. ملودی و همراهی (آکمپانیمان) در آهنگسازی با پیانو
ملودی معمولاً حرف اول را میزند و این همان چیزی است که احتمالاً قبل از هر چیز دیگری توجه شما را جلب میکند. ایجاد یک قسمت همراهی با دست چپ برای ملودی خود یک تمرین تجربی است. پس از تعیین آکوردهایی که قصد استفاده از آنها را دارید، این به سبک کار شما بستگی دارد که دست چپ چه خواهد کرد.
برای ملودی سازی و آهنگسازی با پیانو در سبکهای مختلف در دوره آموزش پیانو به زبان ساده سایت نت صدا شرکت کنید
سپس میتوانید آکوردها یا شکل همراهی را برای پر کردن بافت اضافه کنید.
برای آزمایش هارمونی ، آن را بصورت جداگانه اجرا کنید. در حالت ایده آل، این موارد در صورتی که بصورت معکوس زده شن قوی هستند، اما بجز در تمرینات هارمونی، چیزی به عنوان “هارمونی صحیح” وجود ندارد! قوانین ساخته شدهاند تا به ما کمک کنند؛ اما اگر برای شما خوب جواب نمیدهند، لزومی ندارد به آن پایبند باشید! بنابراین زیاد نگران “قوانین” یا قراردادهای هارمونی نباشید و در عوض به گوش خود اعتماد کنید.
با توجه به همراهی هارمونیک، به قطعات نسبتاً ساده آهنگسازان بزرگ نگاه کنید و نحوه استفاده آنها از ساختار و کلیدها را بررسی کنید. حتی اگر هارمونی را کاملا درک نکنید، این کار ترغیبتان میکند تا روشی را که آنها از نت استفاده کردهاند کپی کنید. از کپی کردن ایدههای آنها نترسید. فقط یادتان باشد که نتهایشان را برای نت برداری خود کپی نکنید!
4. نوشتن و اصلاح
اول نوشتن دستی و سپس توسط کامپیوتر. این همان چیزی است که به شما پیشنهاد میکنیم. برخی از افراد تمام ویرایشها و اصلاحات خود را با مداد و روی یک دست نوشته انجام میدهند و فقط پس از پایان کار، قطعه را به نرم افزار (سیبلیوس، فینال، MagicScore، Maestro و غیره) منتقل میکنند. جالب است که اکثر برندگان مسابقات آهنگسازی با پیانو ، آثار خود را در نسخه خطی ارسال کردهاند! البته فوق العاده مرتب.
یک نسخه خطی، به شرطی که خواندن آن واضح باشد کاملاً قابل قبول است.
5. با یک دوست تماس بگیرید
اینکه قطعه را برای شخص دیگری پخش کنید همیشه ایده خوبی است. یا میتوانید برای بهتر شدن کار از یک دوست پیانیست خود بخواهید که آن را برای شما بنوازد، بدون اینکه قبلاً آن را شنیده باشید. این کار خیلی بهتری است و نتیجه را کاملا نمایان میکند. زیرا حتما متوجه میشوید که تفسیر آنها با آنچه انتظار داشتید کاملاً متفاوت است! کاملاً محتمل است که بخواهید عناصر خاصی را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل شود که مقاصد موسیقی شما تا حد ممکن روشن هستند.
منبع: Pianist Magazine