در دنیای امروز تولید موسیقی که سمپلها و وی اس تی ها یار و یاور همیشگی آهنگسازی و تنظیم به حساب میان ، شما میتونید با استفاده هوشمندانه از ابزار میکس پیانو و یکم چاشنی خلاقیت به یک صدای جذاب ، طبیعی و خاص برسید .
طبیعتاً موسیقی الکترونیک یه موسیقی دیجیتالیه و استفاده از سازهای ارگانیک یا طبیعی مثل پیانو یکی از بهترین راهها برای اینه که یکم گرمای آنالوگ به کار بدیم، امّا میدونید که رسیدن به اون رنگ و گرمای صدای پیانو که تو میکسهای حرفهای میشنوید چقدر میتونه سخت و حتی بعضی وقتا نا امید کننده باشه !
امّا نگران نباشید، اینجا یه سری نکته و راهکار بهتون میگم که ممکنه ساده به نظر برسه؛ امّا کافیه بهشون عمل کنید تا خودتون نتیجه رو ببینید
انتخاب نوع پیانو
با وجود هزاران نوع سمپل و وی اس تی پیانو ( همون سازهای مجازی ) فعلاً نیازی به انتخاب یه پیانوی 3000 دلاری نیست .
اینجا ما یه سری از بهترین بانک صداهای پیانو که تا حالا باهاش روبرو شدیم رو بهتون معرفی میکنیم که هرکدومشون یه لحن صدای خاصی رو دارن و البته برای اهداف خاصی هم استفاده میشن و میتونید با یه جستجوی ساده اونارو پیدا کنید و ازشون استفاده کنید :
- the giant : یه صدای سینماتیک عالی
- Alicia’s Keys : میتونه برای موزیکای پاپ عالی باشه
- The Grandeur : یه آرامبخش به تمام معنا ، عالی برای موزیکای آروم و لایت
- ez keys : یه بانک صدای کامل که صدای کلکسیونی از بهترین پیانوهای دنیا رو تو خودش داره
- Korg M1 : صدای کلاسیک که برای دیپ هاوس عالیه
- Waves Electric 88 : اگه مثل من عاشق پیانو الکتریک و صدای دلنشین رودس هستید حتماً امتحانش کنید
- TruePianos : صدای ارگانیک و طبیعی
- Nexus Pianos : صدای گرم و دلنشینش میتونه مواد اوّلیه تولد یک موزیک عاشقانه عالی باشه
البته این لیست به تجربهای که ما داشتیم مربوط میشه و بانک صداهای فوقالعاده زیادی وجود داره که ممکنه به سلیقه شما نزدیکتر باشه . . .
چرا باید صدای پیانو رو لایه بندی کنیم ؟
با اینکه این بانک صداهایی که معرفی کردیم در نوع خودشون عالی به نظر میرسن و انتخاب درست، تاثیر زیادی روی موزیک نهایی شما داره ولی هرکدومشون نقاط ضعف خاص خودشون رو دارن !
این ضعف از جهات مختلفی قابل شنیدن هست ، از به اندازه کافی طبیعی نبودن تُن صداشون تا حجم صدای کمی که دارن یا اصطلاحاً در حالت عادی صدای پُری ندارن و در کنار لاینهای دیگهی تنظیم اونطور که ما میخوایم خودشونو نشون نمیدن که اینجا ضرورت لایه بندی یا layering حس میشه تا به یک صدای قوی، پُر و مدرن پیانو دست پیدا کنیم.
وی اس تی پیانو با صدای طبیعی
وقتی بحث فرکانس میاد وسط ، اگه بخوایم بانک صداهای کنتکت مثل Alicias Keys و Grandeur رو از نظر فرکانسی بررسی کنیم ، بانک صدای Alicias Keys صدای high-mid داره و تو بحث فرکانسهای بم یا low-end ضعیف عمل میکنه و برعکسش بانک صدای Grandeur واقعاً صدای low-end حجیم و عالی داره امّا تعریفی تو فرکانسای بالا نداره
به عبارت دیگه انگار اینها به تنهایی برای اون چیزی که مد نظر ماست کافی نیستن ، امّا وقتی کنار هم باشن یک صدای با شکوه و کامل ایجاد میکنن که بدون نیاز به پردازش و افکتهای آنچنانی وسط لاینای یه پروژه سنگین هم کاملاً خودشو نشون بده
وی اس تی پیانو با صدای شبیه سازی شده
اینجا بحث لحن یا همون tone پیش میاد ؛ بانک صداهایی مثل نکسوز اغلب صدای مصنوعیتری نسبت به بانک صداهای کنتکت دارن و تنظیمات و دستکاری های بیشتری میشه روشون انجام داد. ( مثل تنظیمات envelope یا همون adsr )
میتونید صدای پیانوی این قبیل از بانک صداها رو با یه صدای پیانو طبیعیتر layer کنید که با یکم خلاقیت میشه صدای خیلی کاملتری ایجاد کرد .
به طور خلاصه شما با لایه بندی به یک ترکیب زیبا از صدای آنالوگ و دیجیتال دست پیدا میکنید .
خب حالا دوتا وی اس تی پیانو متفاوت رو به دو کانال میکسر مجزا معرفی میکنم و هر دو کانال رو به یک کانال دیگه مسیردهی میکنم ( کافیه اون دوتا کانال رو انتخاب کنید و با استفاده از گزینه route to this channele only اونها رو به کانال دیگهای مسیردهی کنید )
ترفندهای لایهبندی به زبان ساده
شاید با خودتون میگید که حالا چطور باید لایهبندی رو انجام بدم ؟ چطور بفهمم کدوم صداهای پیانو رو باهم layering کنم ؟ اصلاً چه وقتی نیاز به این کار هست ؟
عملیات لایه بندی پیانو رو میشه با ترفندهای زیر انجام داد :
- تقسیم فرکانس
- فضاسازی استریو
- کمپرسور
۱ - تقسیم فرکانس
با تعیین اینکه کدوم صدای پیانو عملکرد بهتری تو فرکانسهای low یا mid یا high داره ، میتونید از اون پیانو فقط برای همون لایه فرکانسی استفاده کنید . اینجا اکولایزر خیلی به کار میاد تا اون فرکانسهایی که تو لایهها اضافی هستند رو کات کنیم تا صدای تمیزتری داشته باشیم
هنوز دو دلی ؟ تو شناسایی باندهای فرکانسی مشکل داری ؟ علاوه بر قابلیتهای گوش خودتون ، میتونید از پلاگینهای آنالیزور هم استفاده کنید ، مثلاً paz analyzer
پیانو ۱
پیانو ۲
۲ - فضاسازی استریو (panning)
حقیقت اینه که اکثر وی اس تی های پیانو با ضبط صدای پیانوهای واقعی ساخته شدن و وقتی برای ضبط صدا میکروفون گذاری انجام میدن ، حرکت صدا به چپ و راست کاملاً طبیعیه و شما میتونید از این مزیّت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید ، یعنی وقتی یه لایه حرکت چپ به راست داره سعی کنید لایهی دیگه برعکس این حرکت رو داشته باشه ؛ اینطور تداخل فرکانسی هم برطرف میشه . . .
مهمتر از اون یه panning ساده هم میتونه فضای بهتری به کار بده و صدا رو واید تر کنه و یه اختلاف تونال قابل درک بین دو لایه ایجاد کنه
۳ - کمپرسور
کمپرسور برای layering ؟ چرا که نه ، امتحانش کنید . . .
وقتی یکی از لایهها رو به مقدار زیادی کمپرس کنید به پانچی و شفافیت صدای بیشتری دست پیدا میکنید .
پردازش روی لایهها
برای پردازش لایهها ، چهار مرحله ساده رو به شما پیشنهاد میکنیم :
- اکولایزر – حذف فرکانسهای اضافی
- اکولایزر – تقویت فرکانسهای مورد نیاز
- کمپرسور Glue
- reverb
1 - اکوایزر (EQ)
به دنبال فرکانسهای کثیف و مخشوش بین 2 تا 400 هرتز بگردید و کاتشون کنید ، همینطور فرکانسای آزاردهنده تیزی که در محدوده 2 تا 8 کیلوهرتز هستند رو هم اصلاح کنید .
علاوه بر اون میتونید از EQ برای تقویت فرکانسهای مطبوع هرکدوم از لایهها استفاده کنید . شاید برای اون لایه پیانو high-end بخواین فرکانسای محدوده 750 هرتز رو اندکی تقویت کنید و همون محدوده رو برای پیانو لایه دیگه کاهش بدید .
میتونیم روی اون کانالی که دو پیانو رو بهش مسیردهی کردیم اکولایزر اعمال کنیم
2 - کمپرسور Glue
در مقادیر کم ، کمپرسور میتونه یه حالت به اصطلاح چسبندگی و ژل مانند بین سازهای مختلف ایجاد کنه و صدا با حالت pumping عالی ایجاد کنه . . .
برای پیانو سعی کنید از attack متوسط رو به بالا و release کوتاه استفاده کنید تا یک زانوی نرمتری ایجاد شه و فشردهسازی ظریفتری داشته باشیم ، 2 تا 4 دسی بل مقدار gain رو کم کنید و ratio رو هم میزاریم روی 2:1 ، اصلاً از آزمایش کردن مقدارهای مختلف نترسید .
اگه از پلاگین کمپرسور OTT compressor استفاده میکنید ، پارامتر depth میتونه یه رنگ و عمق خوبی به صدای پیانو شما بده
۳ - reverb
یکی از بهترین راهها برای ادغام چند لایه پیانو ، اعمال ریوِرب (reverb) گروهی روی اوناست . با این کار فضاسازی زیبایی هم ایجاد میشه .
پلاگینهای ریورب مختلفی داریم امّا من به شخصه از H-reverb و valhala استفاده میکنم .
یا میتونید برای اعمال ریورب از send track ها استفاده کنید و پارامتر dry رو کاملاً ببندید تا فضاسازی خوبی ایجاد بشه . . .
مطمعناً با کمی خلاقیت به خرج دادن ، ایدههای بیشتری برای هرچه زیباتر کردن پیانو در طول پروژه آهنگسازی به فکرتون میاد امّا یادتون باشه همیشه چندتا استراتژی و فوت و فن مخصوص خودتون برای میکس اجزای مختلف پیانو داشته باشید ، همین تفاوتها به موزیک شما شخصیت خاص خودش رو میده . . .
اگر به آموزش بیشتر درباره پیانو علاقه دارید، دوره پیانو به زبان ساده نوت صدا رو از دست ندید.